PARINVAIHTOPERIAATTEET KURSSEILLA
Alkeistunneilla parinvaihdosta on havaittu olevan niin merkittävästi hyötyä tanssin kehittymiselle, että parinvaihtoa tehdään aina. Paria vaihdetaan riittävän nopeasti, ettei kenenkään tarvitse kovin kauaa odotella. Koska seuraajia on yleensä hieman enemmän kuin viejiä, toimii harjoituksissa joko ns. bussipysäkki, jonne 1-2 salikierrosta tanssinut viejä jättää rivin viimeiseksi vietävänsä/seuraajan ja ottaa rivin alusta heti seuraavan uudelle kierrolle tai vaihtava pari palaa vaihdossa aina samalle paikalle, josta sitten seuraajat siirtyävät seuraavalle viejälle tanssisuunnassa. Vaihtotapa selviää kussakin harjoitustilanteessa erikseen.
Myös jatkotunneilla vaihtamista suositellaan. Parhaiten oppii tanssimalla erilaisten seuraajien/viejien kanssa. Tuntien lopussa pariskunnille on tapana antaa aikaa oppimiensa asioiden kertaamiseen yhdessä. Paria ei kuitenkaan ole pakko vaihtaa.

Tanssiklubi ei takaa kenellekään automaattisesti paria. Seuraajia on perinteisesti enemmän kuin viejiä. Kannattaa olla itse aktiivinen harjoitusparin löytämiseksi.
Tanssiklubi ottaa mielellään vastaan tähän tai muuhun toimintaan liittyviä kehitysajatuksia. Ota yhteyttä puheenjohtajaan tai ohjaajiin, joiden osoitteet löytyvät hallitussivulta.
VIEJÄN TEHTÄVIÄ TANSSIESSA
Viejän tehtävänä on tarkkailla tanssiliikennettä ja etsiä vapaat reitit yhteiselle tanssille. Huomioida toiset tanssijat ja välttää kolhuja niin itselleen, parilleen kuin toisillekin. Tanssia parilleen, hymyillä ja katsoa häntä silmiin tilaisuuden tullen ja luoda näin yhteinen tanssi.

Viejä sovittaa tanssinsa seuraajan taitotason mukaan luoden näin mahdollisimman miellyttävän yhteisen tanssin. Viejän tehtävänä on tulkita musiikkia, käyttää taitavasti, mutta kohtuudella tanssiin sopivia kuvioita ja istuttaa nekin musiikkiin sekä pysyä rytmissä. Nykyään tietyissä tanssilajeissa suodaan myös seuraajalle mahdollisuus tulkita musiikkia, viejää kuitenkaan häiritsemättä.
Tanssin loputtua voi tehdä lopputaivutuksen, herkän loppuasennon tai luoda katsekontaktin hymyn kera, osoittaen nauttineensa tanssista. Viejä palauttaa seuraajan hakuriviin kohteliaasti kiittäen.
TERMEJÄ, JOIHIN TÖRMÄÄ KURSSEILLA JA JOTKA SELITETÄÄN JA NÄYTETÄÄN SIELLÄ MYÖS TARKEMMIN:
- Isku-tahti-säkeistö (8 tai 16 tahtia = fraasi), breikki
- 2- ja 3-jakoiset tanssit => aloitus 2-jakoisilla: viejä vasemmalla jalalla ja seuraaja oikealla, 3-jakoisilla päinvastoin
- Aloitusaskel , a-askel (nopea tai lähes painoton), täp-askel (painoton)
- Vienti / Seuraaminen / Kuuntelu, vartalovienti (jatkotason asia) ja vastaliike
- Vaste, barbikädet, makaroonikädet
- Otteet: syli-, avo-, polkka-, fifty-fifty-, päivää-päivää, ristiote
- Promenaadi (avaus kävelyihin), lukkoaskel, chasse-askel, ristiaskel, baunssi (jousto), huisku, spinni, rotaatio, shaddow-ote, sombreero, hammerlock (korkkiruuvi), rondo.
KURSSEILLA
Eri opettajat ja ohjaajat opettavat samoja tanssilajeja eri tavoin, kukin omalla tyylillään. Opetettavat asiat eivät tee tanssijaa, vaan vasta harjoittelu, tanssiminen ja opitun soveltaminen – siis käy rohkeasti tansseissa– kaikkea ei tarvitse oppia ja voi tanssia niin kuin itselle parhaiten sopii.
Kursseilla opetetaan ”yhteisesti sovittuja asioita” ei kiveen hakattuja sääntöjä eli kaikki opittu on sovellettavissa ja vain harjoittelemalla oppii. Kyse on lavatanssista, ei kilpatanssista.
TANSSEISSA
Tanssipaikoilla pätevät kirjoittamattomat omat sääntönsä käyttäytyä ja toimia, jotta kaikilla olisi mahdollisuus nauttia tanssimisesta. Siksi tansseihin on vuosien saatossa muodostunut käytännön, kokemuksen ja toiminnan seurauksena tietyt tavat, hakukäytännöt, tanssimiskohdat yms.

- lähiotteessa tanssijat kiertävät aina vastapäivään ja käyttävät salin ulkoreunaa (ei siis salin läpiajoja!)
- kädenalitanssijat tanssivat lavan keskellä jättäen tilaa salin reunaosalle ja huomioivat toiset tanssijat ahtaassa tilassa
- lavoilla on usein tietty kohta varattu hakurivistölle. Paikan valinnassa ei ole mitään logiikkaa, joten oudossa paikassa on vain katsottava mallia toisista tai kysyttävä muilta
- jos olet hakurivissä, ei ole kohteliasta kieltäytyä hauista, poikkeuksena liiallinen humalatila
- tervehdykset vaihdetaan vasta, kun pari on päässyt pois toisten hakijoiden tieltä. Tanssin alkaessa voi esittäytyä etunimellään, mikäli kyseessä on uusi tai outo haettava ja palautettaessa kiittää tanssista katseen kera
- kahden eri tasoisen tanssijan yhteispeli sujuu parhaiten, kun molemmat tanssivat taidoiltaan heikomman mukaan
- ellei tunne parinsatanssikokemusta viejä voi kysäistä ”mennäänkö foksia vai fuskua”, jolloin ei ainakaan nolaa tai saata tanssitettavaansa alemmuuden tunteeseen taidoistaan
- tanssija ei saa koskaan aliarvioida pariaan tai arvostella häntä ellei vastapuoli nimenomaan sitä erikseen pyydä. Myöskään virheistä ei kannata huomauttaa – omista korkeintaan, josko niistäkään
- palautetta voi pyydettäessä antaa, mutta senkin pitäisi olla aina kannustavaa, ei koskaan moittivaa
- muista hymyillä ja olla aina kohtelias pariasi kohtaan ja erityisesti palauttaessa, siinäkin tapauksessa, vaikka tanssi tai partneri ei olisikaan ollut mieluinen.
TANSSIVARUSTEET JA VINKIT
Tässä osiossa annetaan vinkkejä niin vähän kokemattomille kuin kokeneillekin tanssin harrastajille. Näistä vinkeistä saatat löytää avun moneen pulmaan sekä niksejä ja keinoja erilaisiin tanssijaa askarruttaviin tai vaivaaviin asioihin, kuten hikoiluun, tanssivarusteiden huoltoon ja niiden säilytykseen.
- huolehdi henkilökohtaisesta hygieniasta, tarkista hengityksen haju, muista juoda ja käytä tarvittaessa pastilleja, kohtuullinen deodoranttien ja muiden hajusteiden käyttö (allergikot)
- hymyile ja luo iloisuutta ympärillesi
- hae tasapuolisesti kaikkia ikään, kokoon, ihonväriin tai tanssitaitoon katsomatta ainakin muutaman kerran illassa, vaikka muuten keskittyisitkin tasoisiisi ja tuntemiisi haettaviin eli ole aina myös hieman epäitsekäs.
- jos mielestäsi osaat tanssia, anna tanssinautinto muillekin kuin vain ”niille muutamille hyville ja mieluisille” se saattaa olla ehkä illan kohokohta jollekin
- jos seuraaja ei osaa mennä jotakin kuviota, on useimmiten (>75%) syy viejän eli ei ole vienyt tarpeeksi selkeäti, panosta siis vientiisi
- pyytämättä tanssipaikalla opettaminen voi olla toiselle osapuolelle jopa nöyryyttävää.

Seuraajilla on monesti hankaluuksia miettiessään, minne laittaa avaimet, rahansa ja meikkinsä tai muu mahdollinen pikkutavara, jota välttämättä kuitenkin tarvitsisi tanssi-illan aikana. Vain harvoissa tanssipaikossa on säilytyslokeroja tai naulakoita tavaroille. Niitä saattaa löytyä tanssilattian reunoilta. Vartioitu narikka on joissakin talvipaikoissa.

Käsilaukku ei ole tanssiessa hyvä ratkaisu. Tanssin ilo saattaa hieman kärsiä heiluvaa laukkua vahdittaessa. Tarpeellisia esineitä ja rahoja ym. voi säilyttää vaatteiden taskuissa tai niiden puuttuessa ommella vyötärön sisäpuolelle erillisen taskun. Eräs vaihtoehto on ns. rannekukkaro jota voi pitää halutessaan myös nilkassa (kuvat). Kukkaroita löytyy nykyisin monenlaisia, kauniitakin ja niitä myydään tanssitarvikeliikkeissä.
Tanssilattioiden päällysmateriaali vaihtelee suuresti. Lattia on usein joko luistava tai ei luista ollenkaan. Tanssin sujuvuuden ja loukkaantumisriskien kannalta on oleellista valita sopivat kengät tanssittavan pinnan mukaan. Oudoille tanssipaikoille kannattaa aina varata ainakin kahdet eripohjaiset kengät mukaan.
VAATTEET
Tanssijan kannattaa suosia hikoilun kestäviä vaatteita. Keinokuituiset asusteet ovat yleensä keveitä ja kostuessaankin imevät vain vähän hikeä ja kuivuvat nopeasti ja ovat miellyttäviä ihoa vasten kosteanakin.